Microsoft lancerer nem måde at gå fra On-Premises til skyen i den nye Dynamics 365 Business Central

02. november 2018

Af projektchef Tonni Ryborg, Bredana Solutions

Hvert efterår bliver der holdt en konference for europæiske Dynamics NAV partnere, hvor der bliver informeret om de nye spændende ting. På Directions EMEA 2018 er fokus naturligvis rettet mod Microsoft 365 Business Central (afløseren for Microsoft Dynamics NAV) og de tillægsløsninger, der eksisterer til denne. Det er en konference, som giver et godt overblik over, hvor produktet er på vej hen. Samtidig giver det mulighed for at vi kan mødes med de partnere, som vi til daglig kun har mail-kontakt med, og det er altid spændende.

Som det er mange bekendt, så sker der rigtig meget på ERP-området i øjeblikket. Microsoft har påbegyndt en rejse imod skyen, og der er ingen tvivl om, at vi nok skal ende der en dag, da det giver så god værdi for den enkelte kunde.

Det kan så diskuteres, om tempoet bliver i den hastighed, som Microsoft forventer, men det er en helt anden sag. Det har Microsoft også stor forståelse for, så efter frigivelsen af den nye version i oktober er det muligt både at køre Dynamics 365 Business Central i skyen eller i en såkaldt On-Premises installation på virksomhedens egne servere.

Tilmed har Microsoft introduceret en mulighed for at få dannet en read-only version i skyen via ”Intelligent Cloud”. Det betyder, at den enkelte virksomhed kan starte ud med en version, der er installeret lokalt. Når virksomheden så er klar til skyen, kan den gå på sky-versionen, der vil indeholde en komplet kopi af virksomhedens data.

Den nye ”lækre” brugeroplevelse

I løbet af EMEA Directions 2018 blev det mere og mere tydeligt, at Microsoft investerer rigtig meget i at gøre rejsen imod skyen så overkommelig som overhovedet muligt. Web-klienten bliver bedre og bedre, og det er efterhånden et spørgsmål om tid, før den funktionalitetsmæssigt overhaler den traditionelle Windows-klient, som de fleste arbejder med. Samtidig har Microsoft efterhånden fået designet en rigtig ”lækker” brugergrænseflade, som designmæssigt er en fryd for øjet.

Som det kan ses på nedenstående, så er der rent designmæssigt sket en række ændringer med brugergrænsefladen, og rent personligt synes jeg, systemet er blevet væsentligt mere overskueligt. Dynamics 365 Business Central er rigtig komplekst med mange funktioner, men det formår den nye brugergrænseflade at få pakket godt ind, så det bliver nemmere og mere simpelt at arbejde med det nye system.

En af de helt store fordele ved at komme i skyen er tilgængeligheden af ens funktioner og data fra ERP-systemet. Uanset hvor den enkelte bruger befinder sig, vil det i fremtiden være muligt at koble op, og det vil give den enkelte virksomhed en kæmpe fleksibilitet og store fordele i det daglige. Microsoft Dynamics 365 Business Central kan tilgås fra en række forskellige platforme, som for eksempel Smartphone, Tablet og PC.

 

Nye funktioner i Microsoft Dynamics 365 Business Central

Som tidligere nævnt blev der ikke lagt skjul på, at det er brugergrænsefladen, som er det primære fokusområde på nuværende tidspunkt. Der er dog også blevet lavet en del funktionelle forbedringer til applikationen, som kan give stor værdi for den enkelte virksomhed.

En rigtig spændende nyhed i mine øjne er, at den nye mulighed for at arbejde med ikke-lagervarer, hvor det er muligt at oprette en vare, som man ikke ønsker at køre lagerstyring på - og forbruge denne i en stykliste eller som sagsforbrug. I Bredana Solutions arbejder vi primært med virksomheder inden for fremstilling og tung logistik, og her har der længe været efterspørgsel efter sådan en funktionalitet, så den alene vil give rigtig stor værdig for en lang række af virksomheder.

Samtidig er der kommet en række småforbedringer, som for eksempel en mere simpel kladdeindtastning, en nemmere måde at danne betalinger på etc.

 

Machine learning og AI

En af de ting, der også bliver investeret kraftigt i, er muligheden for, at systemet på baggrund af en række dataanalyser kan fremkomme med en række forudsigelser omkring fremtiden. Oprettelsen af disse dataanalyser kræver en stor mængde data og en kæmpe maskinkraft til at bearbejde denne data, hvilket er muligt at tilgå via Azure.

Der er ingen tvivl om, at vi i fremtiden kommer til at bruge Machine Learning væsentligt mere, end vi gør i dag, og det vil i mine øjne forandre verden på den lange bane, da det vil give nogen helt nye muligheder. En af de nye funktioner i Dynamics 365 Business Central er muligheden for at få systemet til at forudsige, om en debitor vil betale en regning eller ej. Denne nye funktionalitet bruger netop Machine Learning, og det er kun muligt at tilgå den fra en version i skyen. Men via Intelligent Cloud er dette faktisk også en mulighed fra en On-premises installation.

Samlet set har det været en rigtig spændende konference i år med en række spændende nyheder, som vi i Bredana Solutions glæder os til at komme ud og præsentere for vores kunder. Der er en masse forskellige tiltag i den nye version, som vil give rigtig god værdi i virksomhederne.

 

Jeg vil gerne vide mere om Dynamics 365 Business Central
Afdelinger
location image
Aarhus
Bredskifte Allé 11
8210 Aarhus V
Rutevejledning
location image
Kolding
Kokbjerg 29b
6000 Kolding
Rutevejledning
Bliv ringet op
Start en ny supportsag her: