”Vi har fået værktøjer til
at optimere vores drift”

NAV

Frontmatec, Skive, har skiftet en ældre C5 og et separat tidsregistreringssystem ud med Dynamics NAV og BI værktøjet JetReports.

Økonomichef Kim Lykkegaard, Frontmatec, har opnået det, han ønskede med investeringen i nyt ERP system:

  • Den omfattende og detaljerede tidsregistrering i projektvirksomheden med cirka 300 igangværende projekter er blevet en integreret del af Dynamics NAV. 
  • Integrationen mellem timeregistrering på projekterne og økonomistyringen har resulteret i en gennemsigtighed - både hvad angår det enkelte projekt og totalt set.
  • Kravet fra virksomhedens nye ejere om månedsregnskab fem hverdage inde i næste måned kan honoreres.

Hertil kommer den yderligere indsigt i egen virksomheden, som BI værktøjet JetReports giver. JetReports borer ned i data i Dynamics NAV og fremstiller tendenser, udviklinger og resultater, som giver basis for at træffe de rigtige beslutninger.

Kim Lykkegaards konklusion er, at Frontmatec, Skive, har fået værktøjer, som kan medvirke til at optimere driften og i sidste ende påvirke resultaterne positivt.

  

”Vi kan se, hvordan det enkelte projekt udvikler sig i realtid”

Frontmatec laver blandt andet PLC styringer og MES (Manufacturing Execution System) til slagtelinjer. Det er ofte store projekter med mange timer.

Tidligere brugte virksomheden et tidsregistreringssystem, som ikke havde forbindelse til Dynamics C5. Systemet løste sådan set opgaven, men data skulle ”bæres frem og tilbage” mellem de to systemer.

”Det medførte meget arbejde med dobbeltregistrering og risiko for fejl, når data skule indtastes,” fortæller Kim Lykkegaard.

Det værste var imidlertid, at der manglede præcis og aktuel indsigt i, hvordan det enkelte projekt blev realiseret i forhold til budget, og hvordan økonomien totalt set udviklede sig.

”Den helt store fordel ved vores nye Dynamics NAV er, at vi nu ved, hvordan det går langt, langt før, og at vi kan se, hvordan det enkelte projekt udvikler sig i realtid og gribe ind, hvis det eksempelvis viser sig, at vi har en overskridelse af de estimerede timer,” fortæller Kim Lykkegaard.

”Det har gjort vores virksomhed langt mere transparent og løftet økonomistyringen i vores projekter væsentlig. Dermed har vi et grundlag for at forbedre vores økonomiske resultater,” siger Kim Lykkegaard.

Den forbedrede styring giver også sikkerhed i forbindelse med øget vækst, som virksomheden formentligt står overfor på basis af flere interne ordrer i den koncern, den er blevet en del af.

Der er også stigende eksport.

 

”Dynamics NAV har gjort vores virksomhed langt mere transparent og løftet økonomistyringen i vores projekter væsentlig. Dermed har vi et grundlag for at forbedre vores økonomiske resultater,” siger Kim Lykkegaard.

Bredana Solutions vinder på
forretningsforståelse

Kim Lykkegaard er meget tilfreds med samarbejdet med Bredana Solutions om levering af den nye Dynamics NAV.

”Vores udgangspunkt var, at vi ville køre så meget standard som muligt, og jeg synes, konsulenten var god til at holde balancen i projektet, ”siger Kim Lykkegaard.

”Han kom med holdninger, løsninger og var i det hele taget meget kompetent. Han var også god til at sige fra, når vi kom med forslag, som ikke ville passe ind i det nye system. Konsulenten afkodede, hvad vi ville, og satte det ind i en Dynamics NAV sammenhæng.”

”Det er vigtigt, at en ERP konsulent forstår vores forretning herunder økonomi i projekter i det hele taget, og her er Bredana Solutions ”foran på point”.

Projektet var det første IT projekt, som Kim Lykkegaard har haft ansvaret for. Han har en revisorbaggrund, og karakteriserer forløbet som en god proces.

”Systemet er meget velbeskrevet med tilretninger, og organiseringen med månedlige styregruppemøder virker rigtig god,” siger Kim Lykkegaard.

Efter idriftsættelsen af systemet er der gennemført flere projekter.

Er det nye system en omkostning eller en investering?

”Det er klart en investering, som giver et løft på mange områder!” konkluderer Kim Lykkegaard.

 

Fakta om Frontmatec, Skive

Frontmatec udvikler PLC styring og MES til fødevareindustrien, især slagterier, samt øvrige industrier.

Endvidere leveres styring og overvågning til forsyningssektoren.

Projekterne består primært af programmering.

Virksomheden blev startet i 1983 af Bjarne Vium, som var ansat på slagteriet i Skive og var langt fremme med tidlig PLC styring.

I dag er der 100 medarbejdere i Skive og fire øvrige afdelinger over hele landet.

Sidste år blev virksomheden købt af kapitalfonden Axcel og indgår nu i en større koncern, som er turnkey leverandør af procesudstyr og automation i slagteribranchen.

Afdelinger
location image
Aarhus
Bredskifte Allé 11
8210 Aarhus V
Rutevejledning
location image
Kolding
Kokbjerg 29b
6000 Kolding
Rutevejledning
Bliv ringet op
Start en ny supportsag her: